O-Week - Reisverslag uit Canberra, Australië van Liesbeth Woolschot - WaarBenJij.nu O-Week - Reisverslag uit Canberra, Australië van Liesbeth Woolschot - WaarBenJij.nu

O-Week

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

16 Februari 2014 | Australië, Canberra

Hee lieve vriendjes en vriendinnetjes
Af en toe zal ik hier een verhaaltje plaatsen over mijn gebeurtenissen in het verre land down under om jullie een beetje up to date te houden! Ik zit hier nu een week en moet nu al heel hard nadenken over wat ik allemaal heb gedaan, dus een blog is geen overbodige luxe.

Let’s start from the beginning.. een eenzame reis van 33 uur viel, hoe kan het ook anders, behoorlijk tegen. Nauwelijks slaap, weinig ruimte, en de koptelefoon die ik op had om films en series te kijken deed op het einde pijn aan mijn oren. Maar vooral het besef dat het toch wel erg eng is om helemaal in mijn eentje naar de andere kant van de wereld te gaan maakte mij onrustig. Toen ik aankwam in Brisbane sloeg mijn stemming echter om, wat een leuke mensen, lekker zonnetje, eigenlijk alles was leuk! Vanaf daar was ik zo in Canberra, waar ik verwelkomd werd door twee ANU-studenten en naar mijn kamer werd gebracht. Eenmaal aangekomen in mijn appartementje, bleek deze helemaal leeg te zijn, en mijn huisgenoten waren ook nog niet gearriveerd, weer heel lonely dus. Wat was ik blij toen die avond mijn Chinese huisgenootje thuiskwam! Na ons gezamenlijke diner was mijn hyperheid wel weg en kon ik niet meer helder nadenken, zo moe was ik.

Volgende dag via facebook meteen afgesproken met een ander Nederlands meisje, en samen zijn we een beetje op onderzoek uitgegaan. Toevallig was er dat weekend een enorm multicultureel festival aan de gang, dus genoeg te doen en te zien in de stad. We werden meteen door mensen uit Unilodge(ons wooncomplex dat uit 4 verschillende gebouwen bestaat, ik woon in Kinloch) uitgenodigd om er ook ’s avonds met ze mee naar toe te gaan. Zondags was het 39 graden, perfect weer om een wandeling te maken dachten we(hehe). Die dag sloten we af met een formele introductie van ons wooncomplex, maar wel met gratis barbecue.

Vanaf maandag t/m zaterdag stond alles in het teken van de O-Week, dé introductieweek van de ANU. Eigenlijk kwam iedere dag hier op neer; wakker worden, even het thuisfront contacteren en facebook checken(wat was er ’s nachts allemaal in de lage landen gepost), naar de campus voor intro-activiteiten en een gratis lunch. Na de campusactiviteiten gingen we meestal in één van de gebouwen van Unilodge gratis avondeten en was er een feestje, gevolgd door een afterparty, gevolgd door een afterafterparty. Die afterafterparty klinkt heftig maar wij zijn daar nooit geweest omdat we meestal om 12 uur helemaal gebroken waren. Wat dat betreft hebben we dus niet echt het goede voorbeeld gegeven aan de first year students.

De O-Week was slopend maar heel leuk, ik heb héél veel vrienden gemaakt, alle exchange students waren namelijk zeer wanhopig om vrienden te maken. Ook bleek dat er heel veel rechtenstudenten waren die dezelfde vakken gaan volgen als ik. Naast de exchange students heb ik ook wat Australische vrienden gemaakt, die mij al verschillende woordjes ‘Aussie slang’ hebben geleerd. Hier enkele ervan op een rijtje:

Goon = hele goedkope (rode) wijn, dat in een doos zit met zo’n tapje eraan.. wordt veel gedronken onder studenten, begrijpelijk als je nagaat dat je 60 dollar betaalt voor 6 flesjes heineken.
Arvo = afkorting voor afternoon. “What are you doing this arvo?” ze houden van afkortingen.
Buggered = betekent dat iemand een zware nacht heeft gehad en zich niet zo lekker voelt
Crack on = eigenlijk gewoon ‘beginnen’.
Bogans = je zou ze kunnen vergelijken met de Australische rednecks
Grouse = ander woord voor awesome, maar vooral gebruikt door bogans
Pomies (of zoiets) = zo noemen ze mensen die uit Engeland komen

Zo zijn er vast nog wel meer maar ik kom er zo even niet op. Naast de aussie slang leveren onze cultuurverschillen ook grappige momenten op, zo vertelden ze ons dat het binnen een paar maanden heel koud zou worden in Canberra, misschien wel 20 graden!

O, waar ik nog heel graag over wil opscheppen is dat ik al veel gave dieren heb gezien! Mooie gekleurde papegaaien, kaketoes, meer gekke vogels, hagedissen in alle formaten, een possum.. een paar van mijn vrienden hebben zelfs een kangoeroe op campus gespot maar ik helaas nog niet. Oh, en het komt misschien over alsof ik deze week alleen maar gefeest heb, wat in feite ook zo is, maar vandaag kwamen we zowaar toe aan een andere activiteit; we zijn met een groep de via de botanical gardens de Black Mountain opgewandeld.. wandelen klinkt nu heel relaxed maar het was een behoorlijke klim! Morgen waarschijnlijk spierpijntjes dus.

Tot nu toe kan ik concluderen dat ik het, ondanks dat ik het soms nog onwennig en spannend vind, hier erg naar mijn zin heb. Door alle leuke dingen die ik tot nu toe gedaan/gezien heb en het vooruitzicht op gave tripjes (28 februari ga ik een weekend surfen vlakbij Sydney, en we willen met een paar mensen richting east coast in de Easter break in april) denk ik dat ik het hier voorlopig nog wel goed kan uithouden!

Heel veel groetjes en liefs,

Liesbeth

  • 16 Februari 2014 - 14:03

    Yvonne Van Braak:

    Wat leuk te lezen dat het goed met je gaat Liesbeth! Je beschrijft je ervaring ook goed. Veel plezier. Groetjes



  • 16 Februari 2014 - 14:15

    Jet:

    Ha Liesbeth,
    Wat een heerlijk blog om te lezen...een nichtje van je kon dat ook zo leuk.
    Fijn dat het goed gaat! Geniet en hou je goed lief nichtje.
    Liefs van ons. Xxx

  • 16 Februari 2014 - 14:37

    Eric:

    Ook in Monnickendam kunnen we dit lezen en volgen we je met veel belangstelling

  • 16 Februari 2014 - 20:00

    Dini Bussink:

    Hier de andere heusinkveld-tante,
    Leuk om te lezen, Liesbeth!
    Succes met alles daar en gniet ervan!
    Wij hebben hier ook best heel mooi weer!!
    Liefs uit Dinxpèr.

  • 16 Februari 2014 - 20:39

    Marianne Luijmes:

    Leuk om je verhaal te lezen liesbeth, heel veel plezier nog daar down under,

    Groetjes uit Varsseveld

  • 16 Februari 2014 - 21:23

    Maaike:

    He Liesbeth!
    Wat superleuk om te lezen dat je het al naar je zin hebt.
    Een paar dingen die je schrijft zijn erg herkenbaar :)
    We blijven je je avontuur volgen, leuk!

    Liefs, Maaike, ook van Martijn en Mick.


  • 17 Februari 2014 - 15:19

    Jopie En Henk:

    Hi Liesbeth,

    Met veel plezier je blog gelezen, je kunt het leuk en gezellig vertellen hoor.
    Wij hebben er van genoten!

    Wij hoeven niet tegen je te zeggen geniet ervan, want daar ben je volgens ons al druk
    mee bezig.

    Groetjes en liefs vanuit het Varsseveldse.

  • 17 Februari 2014 - 20:29

    Mirjam En René:

    G'day Liesbeth,
    Grouse, ben benieuwd of je nog terug gaat komen.
    Je verslag is trouwens Ace! Hou je haaks en veel succes down under.
    Greetz uut Mook.

  • 19 Februari 2014 - 18:34

    Irene:

    Ha die Liesbeth,
    Leuk van je te lezen. Dat van die kangoeroe(goeroe?) Op de campus is echt heavy shit! Wel een slimmerd. Misschien wilde hij/zij een stukje BBQvlees proeven? Afijn, party on en ik hoop dat je niet te buggered raakt. Zoals wij in de Achterhoeks zeggen:'sloerig in de rakken(rakker. Rukken, rokken?leer ze dat maar down under.dag dag, groet ook van Farmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 3379

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Australië

Landen bezocht: