Echt begonnen - Reisverslag uit Canberra, Australië van Liesbeth Woolschot - WaarBenJij.nu Echt begonnen - Reisverslag uit Canberra, Australië van Liesbeth Woolschot - WaarBenJij.nu

Echt begonnen

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

17 Maart 2014 | Australië, Canberra

Hee allemaal

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn eerste verslagje schreef, dus tijd voor een nieuwe. Bedankt trouwens voor de leuke reacties daarop!! Inmiddels ben ik echt een beetje gesetteld in Canberra. Studie is begonnen, plannen voor de Easter Break worden gemaakt en ik voel me hier al wel thuis. De weekenden zijn voor leuke tripjes en uitstapjes en doordeweeks volg ik colleges, duik ik af en toe de bieb in (of de pub), en maak ik eigenlijk het normale studentenleven aan de ANU mee.

Australische mensen blijven zo leuk en aardig, al wordt deze mening niet door iedereen gedeeld. Op straat kwamen we een Franse mevrouw tegen die de weg vroeg, en vervolgens uitgebreid verklaarde dat je het feit dat Australië ooit een ‘colony of convicts’ was, nog steeds terug kan zien in de mensen, ze leken allemaal zo vriendelijk maar dat was alleen aan de oppervlakte. Alle Australiërs zijn idiots, zei ze met haar Franse accent. Wij werden er een beetje bang van en hebben haar expres de verkeerde kant op gewezen.

Ik heb super leuke vrienden waar ik veel mee optrek. Helaas toon ik ook hier mijn ware aard, mijn slechte verhalen en explosieve lach zijn niet onopgemerkt gebleven en ze zouden me het liefst aan de ketting leggen… dit naar aanleiding van enkele gevaarlijke verkeerssituaties met betrekking tot het aan de linkerkant rijden van de weg. Ik ben tot de conclusie gekomen dat Australië als land niet per se gevaarlijk is, het grootste gevaar ben ik zelf. Maar goed, leuke vrienden dus. We doen van alles zoals filmavondjes, eten, drankjes doen in de stad en soms ook samen studeren!

Naast mijn vrienden blijken mijn huisgenootjes ook heel lief te zijn. Twee van hen zijn altijd aan het koken en bakken(serieus, altijd). Mij hoor je niet klagen. Ik proef regelmatig Chinese/Australische lekkernijen. Zelf ben ik niet zo’n goede kok hier, nog slechter zelfs dan in Nederland. De voedselverpakkingen hebben hier trouwens echt Amerikaanse proporties! Dat is vaak best handig. Maar wel héél verleidelijk, ze hebben zo veel lekkere dingen.

Het is hier overigens nog steeds prima weer, meestal zonnig en tussen de 25-30 graden. Ergens in april zal de temperatuur wel wat gaan dalen, maar dat mag de pret niet drukken. De weersvooruitzichten zijn hier trouwens niet te vertrouwen. Ga ik naar buiten in mijn shorts en een top, blijkt het fris te zijn, doe ik de volgende dag maar een vest en jeans aan, blijkt het weer lekker te zijn. Het kan hier binnen één dag zo’n 8 graden verschillen!

In de weekenden heb ik eigenlijk alleen maar leuke dingen gedaan. Ik ben drie weekenden op rij naar het strand geweest! Telkens naar een ander strand aan de zuidoostkust. Een dagje relaxen op Bateman’s Bay, een weekend surfen op Seven Mile Beach (ik ben geen talent) en een gezellig feestweekend aan Broulee Beach. Over het surfweekend; het stereotype beeld van Australische surfdudes kan ik helemaal bevestigen, ongelofelijk. Ze waren allemaal bruin, hadden halflang door de zon geblondeerd haar en nonchalant.. en ook dommig en een tikkeltje arrogant. Maar goed, wel leuk om naar te kijken, ha ha ha.

Het feestweekend op Broulee Beach was ook erg leuk. Het was georganiseerd door de ANU snowsports club (had er dus eigenlijk niets te zoeken maar wilde gewoon een weekendje weg) en we werden meteen bij aankomst ontgroend doordat we op onze handen moesten staan en tegelijkertijd goon drinken. Vrijdagavond was een hawaii avond en zaterdagavond hadden we de Goon olympics (die vroegtijdig eindigde omdat niemand echt meer in staat was serieus aan de spelletjes mee te doen). Beide avonden zijn we in het donker op het strand geweest wat echt heel leuk was, vooral de eerste avond gezien er in de verte mooie bliksemschichten te zien waren. We hadden ook een zwembadje waar ik nog ben ingegooid met kleren en al, maar dit was wel verkoelend gezien ik behoorlijk verbrand was op het strand. Was wel pas de eerste keer dat ik zo verbrand was trouwens!

Best veel mensen in Canberrra fietsen, en zij zijn hier verplicht om een helm te dragen. Veel fietsers hebben echter allemaal tiewraps op hun helm bevestigd, die er als een soort stekels uitsteken. Dit vond ik een… bijzondere gewoonte, en ik vroeg me dan ook af waarom mensen dat deden. Blijkt dat dat nodig is om je te beschermen tegen vogels die hun nest beschermen. Die willen namelijk nog wel eens gewelddadig zijn als ze een glimmend object met hoge snelheid in de buurt van hun nest zien gaan. Weer wat geleerd.

Afgelopen weekend ben ik in Canberra gebleven, en heb ik hier wat dingen gedaan. Zaterdag een rugbywedstrijd van een Zweedse exchange student bekeken en het Skyfire meegemaakt, dat is een enorme vuurwerkshow die gewoon voor de lol gehouden wordt. Ik had nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien. En gisteren ben ik naar de dierentuin gegaan, waar ik wallaby’s en tree kangooroos met een baby in hun buidel heb gezien, en een bearded dragon heb mogen aaien! Verder vond ik het toch een beetje triest, al die mooie dieren in kleine hokken.

Dan nog even over mijn academische bezigheden. Ik heb hier vier vakken in plaats van twee, maar de werklast blijkt mee te vallen. Ik zal de komende tijd iets meer aan de bak moeten en al wat essays en take-home exams moeten gaan maken. Voor een vak heb ik al een bezoek aan het Magristrates’ Court gebracht wat erg leuk was. Wat mijn studie betreft zit ik in Canberra op de perfecte plek; alle gerechtsinstellingen zitten hier, tot het High Court of Australia aan toe! Het is wel even wennen, common law in plaats van civil law en dan ook nog het federale systeem. Gelukkig zijn drie van mijn vakken behoorlijk internationaal dus ik kan er mee uit de voeten. Zoals ik al zei, de meeste studiegerelateerde dingen doe ik doordeweeks, ik ben overdags best vaak in de bieb te vinden.

Voor de aankomende tijd staan er ook weer leuke dingen op de planning. Aankomend weekend ga ik naar Sydney, daar ben ik in drie uurtjes met de bus. Het weekend daarop zal ik in Canberra blijven en ga ik waarschijnlijk met Elise, Cecilia, Erik en wat Zweedse vrienden van hun paardrijden in de omgeving hier! Ook beginnen de plannen voor de Easter Break vorm te krijgen. Ik ga samen met drie Amerikaanse meiden een busje huren (wicked van, google maar, hoe leuk ze er uit zien) en daarmee van Sydney naar Brisbane rijden.

Oh trouwens voor iedereen die mij ginger noemt, in Australië noemen ze mij een ‘rangahhh’, wat eigenlijk niet erg aardig is omdat het komt van orangutan.

Liefs Liesbeth

  • 17 Maart 2014 - 08:03

    Ellen Heusinkveld:

    Hee Lies!

    Leuk verhaal weer nichtje! Zo te lezen, verveel je je geen moment en heb je het erg naar je zin! Super :-) ..
    Geniet van al het moois wat nog komen gaat:) .. Ik kijk al weer uit naar een volgend jaloersmakend reisverslag! :p

    Liefs Ellen

  • 17 Maart 2014 - 09:17

    Ida:

    Leuk!! Ik zie het allemaal al helemaal voor me......alleen die Franse mevrouw...eh.....dat heb je niet van ons geleerd, haha!!

    xxxxmam

  • 17 Maart 2014 - 10:15

    Ada :

    Hallo Liesbeth, zo lezen verveel je je nog lang niet. Maar leuk dat jij het daar naar je zin hebt! Groetjes Ada

  • 17 Maart 2014 - 11:07

    Maaike:

    Weer een superleuk verslag om te lezen. Ga zo door!

  • 17 Maart 2014 - 15:29

    Yvonne Van Braak:

    Leuk dat je weer een reisverslag hebt geschreven Liesbeth. Wat een geweldige tijd maak jij door en je geniet er optimaal van.
    Heel veel succes met je studie en daarnaast veeeeeeeel plezier met alles wat je nog gaat doen. Ennuhhhhh....wel lief zijn...ook tegen (Franse) dames...;-).

    Lieve groet Yvonne

  • 17 Maart 2014 - 16:27

    Jet:

    Haa Lies...ik sta vierkant achter de reactie van mams.;-
    ).
    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt...blijf vooral genieten.
    Liefs Jette .

  • 17 Maart 2014 - 17:02

    Auntie Dini:

    Wat heerlijk om jouw verslag te lezen.
    Tijdens het lezen "voel en ruik" ik Australië!
    En het rechtssysteem daar zegt natuurlijk zulke franse vrouwen
    de verkeerde kant op te sturen!?
    Greets en liefs, ook van dn uncle H.

  • 19 Maart 2014 - 13:20

    Ilse Baijens:

    hahaha lies herlijk verhaal!

  • 22 Maart 2014 - 16:31

    Elise:

    Wat een leuke verhalen allemaal Lies! Super, klinkt erg goed! En wat betreft die slechte verhalen; dat is niet mogelijk met al die Heusinkveld-genen, vraag maar aan Opa (kan -ie vast wel een leuk verhaal over vertellen)
    Geniet er van meis, ik kijk uit naar je nieuwe verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 3384

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 27 Juli 2014

Australië

Landen bezocht: